اعتمادسازی در آسیا


اعتمادسازی در آسیا

یک نظرسنجی تائید کننده ارزش گواهینامه ایزو 9001 در کشورهای درحال توسعه است

ایزو 9001:2008، سیستم های مدیریت کیفیت – الزامات، بی شک شناخته شده ترین استاندارد ایزو است. این استاندارد بطور گسترده ای برای ارائه گواهینامه توسط شرکت های ثالث و بطور مستقل استفاده می شود، نشان می دهد یک سازمان دارای سیستم مدیریت کیفیتی مطابق با الزامات قانونی و نیاز های مشتری است و باعث جلب اعتماد می شود.

این اعتماد با تائید شرکت گواهی کننده توسط شرکت اعتبار بخشی تقویت می شود – معمولا برای هر کشور تنها یک سازمان اعتبار بخشی وجود دارد. شرکت های اعتبار بخشی ممکن است درعوض برای تسهیل معاملات بین المللی، با هماهنگی انجمن بین المللی اعتبار بخشی (IAF) در جلسات شناسایی [معرفی] چند جانبه شرکت کنند.

آیا کسب گواهینامه تنها هدف است؟

به هر حال، در سال های اخیر در اقتصادهای روبه رشد آسیایی و دیگر زمینه ها راجع به تاثیر گواهینامه های معتبر مباحثی شکل گرفته. سوال اینجاست که آیا تمرکز از تلاش سازمانها در کسب یک سیستم مدیریت کیفیت موثر دارای گواهینامه به امری تغییر کرده که در آن کسب گواهینامه تنها هدف است و به همین دلیل از سایر موارد چشم پوشی می شود.

به همین دلیل بود که در سال 2009 موسسه توسعه سازمان ملل متحد (UNIDO) پروژه خود را آغاز کرد: TE/RAS/09/003 – پیاده سازی سیستم های مدیریت کیفیت ایزو 9001 در کشورهای درحال توسعه آسیایی – یک نظر سنجی درمورد توسعه، گواهینامه، اعتبار بخشی، و فواید اقتصادی سیستم تهیه شده توسط موسسه توسعه مشارکتی نروژی (Norad)، به همراه داده های ورودی از ایزو و IAF.

اهداف پروژه و متدولوژی

هدف پروژه سنجش تاثیر گواهینامه ایزو 9001 بر عملکرد سازمان های دارای گواهینامه، مزایای آن برای مشتریان و در نهایت تاثیر آن بر مصرف کنندگان بود.

با تمرکز بر روی معاملات موجود در صنایع تولیدی و ساختمانی، پروژه این مراحل کلیدی را در برداشت:

  • یک نظر سنجی از 429 خریدار رسمی در 10 کشور درحال توسعه آمریکایی
  • یک نظرسنجی از 604 سازمان دارای گواهینامه ایزو 9001 در 12 کشور درحال توسعه آسیایی
  • مصاحبه های رو در رو با نمونه کوچکی از خریداران منتخب که نسبت به گواهینامه و اعتبار بخشی آگاهی داشتند، و قادر بودند نسبت به عملکرد تامین کنندگان دارای گواهینامه ایزو 9001 خود بازخوردی پر جزئیات ارائه دهند
  • انجام مجموعه ای از بازدید های "نظارت بر بازار" در 561 سازمان دارای گواهینامه

12 کشور شرکت کننده در پروژه: بنگلادش، بوتان، هندوستان، اندونزی، مالزی، مالدیو، نپال، پاکستان، فیلیپین، سریلانکا، تایلند و ویتنام.

مزایای شفاف اقتصادی

پروژه نشان داد که پیاده سازی موثر ایزو 9001 و گواهینامه معتبر برای بخش های تولیدی این کشور های آسیایی در حال توسعه مزایای روشن اقتصادی به همراه دارد. پروژه موارد زیر را آشکار ساخت:

  • صرف بهتر پول

98% از سازمان های دارای گواهینامه که نظر سنجی شدند پیاده سازی و کسب گواهینامه ایزو 9001 را یک سرمایه گذاری "خوب" (73%) یا "خیلی خوب" (25%) عنوان کردند. مزایا برای سازمان ها مواردی بود از قبیل، درک بهتر نسبت به پروسه های داخلی، اعتماد بیشتر در توانایی آنها برای تولید محصولات مطابق، و کاهش مستمر در دوباره کاری و اتلاف انرژی.

  • ایجاد اعتماد در تامین کنندگان دارای گواهینامه ایزو 9001

خریداران اصلی، گواهینامه معتبر ایزو 9001 را راهی مناسب برای ایجاد اعتماد در تامین کنندگان خود یافتند، گرچه اکثر خریداران و سازمانهای دارای گواهینامه درک مبهمی نسبت به نقش اعتبار بخشی داشتند. این خریداران نسبت به تعدادی از پارامترهای عملکردی تامین کننده رضایت مندی خود را نشان دادند (نمودار 1)، همچنین عملکرد سازمانهای دارای گواهینامه عملکرد بسیار بهتری نسبت به سازمان های بدون گواهینامه داشتند (نمودار 2).

نکته قابل توجه سطح بالای رضایت مندی نسبت به کیفیت ذاتی کالا های خریداری شده از تامین کنندگان داراری گواهی ایزو 9001 بود، اما نتایج همچنین نشان داد که پاسخ گویی درقبال شکایات مشتریان دلیلی برای نگرانی بود. پشنهاد شده سازمان ها، مشاوران، و شرکت های گواهی کننده طی پیاده سازی و ارزیابی سیستم مدیریت کیفیت توجه بیشتری به این مسئله داشته باشند، و با ایزو 10002:2004، (مدیریت کیفیت – رضایت مندی مشتری – خط مشی هایی درباره رسیدگی به شکایات مشتریان در سازمان ها) مشورتی داشته باشند.

سطح رضایتمندی از تامین کنندگان دارای ایزو 9001

نمودار عملکرد تامین کنندگان دارای ایزو 9001

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • ایجاد اطمینان در سیستم مدیریت سازمان

561 بازدید یک روزه ی "نظارت بر بازار" برای ارائه گواهینامه به سازمان ها به هدف تعیین سطح اطمینان از جوانب مختلف سیستم مدیریت کفیت سازمان انجام شد. جنبه هایی مانند تعهد مدیریت، ارتباطات داخلی، شناخت و پیاده سازی "رویکرد پروسه ای"، استفاده از چرخه "برنامه ریزی-انجام-چک-عمل" در مدیریت پروسه ها، ممیزی های داخلی، بررسی مدیریت و سطح کلی اطمینان در پروسه کسب گواهینامه.

این بازدیدها توسط 28 مشاور UNIDO (موسسه توسعه سازمان ملل) در کل منطقه انجام شد. برای این کار هرکدام از این مشاورین یک دوره پنج روزه آموزشی در رابطه با پروژه مخصوص خود گذراندند و توسط گروهی از همکاران خود ارزیابی گردیدند. فهرست تکمیل شده، 26 موضوع را در ارتباط با عملکرد سیستم مدیریت کیفیت سازمان پوشش داد. این بازدیدها به جهت "تکرار ممیزی ها" انجام نمی شد و بر نتایج تمرکز نداشت.

  • تضمین رضایت مندی

درکل عملکرد 561 سازمان بازرسی شده خوب بود و نشان دهنده تاثیر پروسه دارای گواهینامه معتبر بود، و تنها درصد کمی از سازمان های دارای گواهینامه نتایج نارضایت بخشی را نشان دادند. همه مشاوران سطح اطمینان را در 5 بخش این گونه تقسیم کردند:

دسته 1: "بدون اطمینان یا با اطمینان کم"

دسته 2: "شواهدی مشاهده شد اما اصلا متقاعد کننده نبود"

دسته 3: "خوب- دلیلی برای شک وجود ندارد و به درستی انجام شده"

دسته 4: "مدرک واضح وجود دارد که که طبق ایزو 9001 انجام شده"

دسته 5: "می توانیم افتخار کنیم که از این سازمان به عنوان سنگ محک و معیار خود برای این موضوع استفاده می کنیم".

قضاوت ها براساس تجربه تک تک مشاوران انجام شد، که طبعا نظر شخصی بوده، اما در طول ملاقات های آموزشی و سنجشی سطح خوبی از اتحاد و هم نظری بین 28 مشاور برقرار شد.

  • شفافیت (یا فقدان آن)

هنگام تفسیر نتایج بازدید ها باید به یاد داشته باشیم که نمونه سازمانهای دارای گواهینامه از بین آنهایی بود که "راغب به شرکت در این پروژه بوده اند"، زیرا امکان اجباری ساختن بازرسی نظارت های بازاری وجود نداشت.

به هرحال، یکی از نگرانی های اساسی یافت شده عدم وجود شفافیت بین چند شرکت گواهی دهنده بود، و عدم تمایل (و حتی در برخی موارد امتناع) به در دسترس قرار دادن لیست مشتریان خود بر خلاف آنچه در بند 8.3 استاندارد اعتبار بخشی ایزو/آی ای سی 17021 آمده. این عدم شفافیت اخیرا هم در ایزو و هم در IAF (انجمن بین المللی اعتبار بخشی) مشاهده شده. یک ابتکار در دست تهیه، فراهم سازی فهرستی جهانی از سازمانهای دارای گواهینامه ایزو 9001 است.

همچنین برخی تفاوت ها در عملکرد شرکت های گواهی دهنده و شرکت های اعتبار دهنده مختلف مشاهده شد، به ویژه نگرانی ها درباره عملکرد شرکت های گواهی کننده که بصورت "حق امتیازی" کار می کنند در مقایسه با شرکت های گواهی دهنده محلی و شعب محلی شرکت های چند ملیتی گواهی دهنده افزایش یافت.

  • "همیشه حق با مشتری است!"

یکی از یافته های مهم ارتباط با ارزشی بود که بین نتایج بازرسی های یک روزه از سازمانهای دارای گواهینامه و برداشت مشتریان از عملکرد آنها به وجود آمده بود (این موضوع پس از انجام مصاحبه های مفصل با سازمان های خریدار بدست آمد).

سازمان های دارای گواهینامه ای که خریداران آنها را در بین بهترین تامین کنندگان خود قرار داده اند در طول بازرسی های یک روزه در پارامتر های متنوع امتیاز بهتری کسب کردند. همین طور آن پارامترهایی که از دید خریداران نارضایت بخش بودند امتیاز پائینی دریافت کردند. انتظار می رود این کارها باعث پیدایش یک رویکرد تازه "نظارت بر بازار" می شود و می توان میزان تاثیر گواهینامه معتبر را ارزیابی کرد.

مدرکی قاطع

نتایج این پروژه نشان دهنده مزایای پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت و گواهینامه معتبر ایزو 9001 است، و مدرکی قاطعانه است به موضوع که پیاده سازی ایزو 9001 یک سرمایه گذاری خوب در منابع است. بخش هایی از موضوعات مهم در کسب گواهینامه و اعتبار بخشی که درطی این پروژه پررنگ شدند در حال حاضر توسط ایزو و IAF تحت بررسی هستند تا راه حل مناسب برای آنها پیدا شود.



ثبت نظر شما

نام :

ایمیل :

نظر :



آخرین مقالات


پرداخت آنلاین توسط کلیه کارت های عضو شبکه شتاب بانکی
تمامی خدمات این فروشگاه ، حسب مورد ، دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد و فعالیت این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .

بالا